© 2005-2013, С. Орлов
© http://orlov.kharkov.ua
Заборонено копіювання і будь-яке використання фото без згоди Сергія Орлова та спортсменів

Як оцінювати фізичну форму спортсменів у бодібілдингу

   Оцінка обов'язкових поз у чоловіків

   1. «Подвійний біцепс попереду»

   Стоючи обличчям до суддів, і ставлячи ноги на невеликій відстані друг від друга, учасник повинний підняти обох рук до рівня пліч і зігнути їх у ліктях. Кисті рук повинні бути стиснуті в куркулів і повернені вниз. Це змусить напружитися м'яза біцепса і передпліч, що є основними м'язовими групами, оцінюваними в цій позі. Крім того, учасник повинний прагнути напружити якнайбільше м'язів, оскільки судді оцінюють усе тіло.

   Оцінюючи статуру учасника, суддя повинний випливати процедурі, що дає можливість всебічної оцінки статури. В обов'язкових позах суддя повинний, у першу чергу, дивитися на основні демонструємі м'язові групи. Суддя повинний оглянути все тіло, звертаючи увагу на кожну групу м'язів у спадній послідовності, оцінюючи загальне враження, м'язовий обсяг, збалансованість розвитку, м'язову щільність і рельєф. Спадна послідовність повинна включати: шию, груди, м'язи рук, перехід грудей у дельту, прес, талію, стегна, ноги, ікри.

   Та ж процедура для поз позаду повинна включати оцінки верха і низу «трапецій», м'язів «терес», розгібателей спини, сідничних м'язів, м'язів задньої поверхні стегон, ікр. Детальна оцінка окремих частин м'язових груп може бути зроблена під час порівняння, коли це допомагає судде оцінювати форму м'язів, щільність і рельєф, одночасно нагадуючи про оцінку загальної збалансованості статури.

   2. «Найширші м'язи спини попереду»

   Стоючи обличчям до суддів, і ставлячи ноги на невеликій відстані друг від друга, учасник повинний покласти кисті рук, переважніше стиснутих у куркулів, на нижню частину талії і «розправити» найширші м'язи спини.

   Учасник повинний постаратися напружити м'яза грудей, рук, преса. Суддя в першу чергу повинний оцінювати, чи смог учасник показати «розмах» найширших м'язів, створюючи торс у формі латинської букви «V». Потім суддя повинний оцінити всю позу з голови до ніг, як у позі 1, відзначаючи спочатку загальні аспекти, а потім концентруючи на більш детальному розгляді різних м'язових груп.

   3. «Біцепс збоку»

   Для того, щоб продемонструвати свій кращий біцепс, учасник повинний повернутися лівим чи правим боком до суддів, зігнути найближчу до суддів руку під прямим кутом (зі стиснутим куркулем), а іншої взятися за зап'ястя зігнутої руки. Нога, найближча до суддів, згинається в коліні і коштує на носку. Учасник напружує груди і біцепс, а також напружує м'яза стегна, зокрема групу біцепса (згинача) стегна і, здійснюючи тиск ногою вниз на носок ноги, демонструє напруга м'язів ікри. При цьому суддя повинний оцінити всю позу «з голови до ніг».

   4. «Подвійний біцепс позаду»

   Учасник повинний повернутися спиною до суддів, зігнути руки і, як у позі «подвійний біцепс попереду», відставити ногу назад, спираючи на носок, і потім напружити м'яза рук, а також пліч, спини, стегон і ікр.

   Суддя повинний у першу чергу звернути увагу на м'язи рук, а потім оцінити всю позу «з голови до ніг». При цьому оцінюється набагато більша кількість м'язових груп, чим у всіх інших позах, включаючи м'яза шиї, дельти, біцепс, трицепс, передпліччя, трапецію, розгибателі спини, зовнішній косий, найширший, сідничні, біцепс стегна й ікри. Ця поза, імовірно, більш, ніж інші допоможе визначити якість щільності м'язів учасника, рельєф і загальний баланс статури.

   5. «Найширші м'язи спини позаду»

   Учасник повинний, Стоючи спиною до суддів, покласти руки на талію, тримаючи лікті широко. При цьому одна нога відставлена назад і упирається на носок. Потім він напружує і «розсовує» найширші м'язи спини, як можна ширше і показує напруга цих м'язів, а також стегон і ікри за рахунок тиску вниз на носок ноги, відставленої назад.

   Суддя повинний оцінити не тільки «розмах» найширших м'язів спини, але також і гарну поперечну щільність і потім оцінити всю позу «з голови до ніг».

   6. «Трицепс збоку»

   Учасник може вибрати будь-якусторону для цієї пози так, щоб показати суддям трицепс кращої руки. Він повинний повернутися лівим чи правим боком до суддів і завести обох рук за спину. Він чи може зчепити пальці, чи взятися «задньої» рукою за зап'ястя «передньої» руки. «Передня» нога, найближча до суддів, повинна бути зігнута в коліні і спиратися на носок. При цьому учасник змушує напружитися м'яза трицепса. Він також «піднімає» груди і напружує м'яза преса, також як і м'яза стегна й ікри. Суддя повинний спочатку звернути увагу на трицепс і потім оцінити всю позу «з голови до ніг». У цій позі й у позі «біцепс збоку» суддя повинний розглянути м'яза стегна й ікри в профіль, що допоможе йому оцінити розвиток цих м'язів більш точно.

   7. «Прес-стегно»

   Стоючи обличчям до суддів, учасник повинний завести обох рук за голову і виставити ногу вперед. Потім він повинний напружити м'яза преса, одночасно напружуючи м'яза стегон. Суддя повинний оцінити м'яза преса і стегна, а також усю позу «з голови до ніг».

ОЦІНКА ОБОВ'ЯЗКОВИХ ПОЗ У ПОРІВНЯННЯХ

   Не можна не сказати ще раз про важливість порівнянні між учасниками. Порівняння допомагають судді вирішити, який учасник має найкращу статуру з погляду м'язового обсягу, збалансованості розвитку, м'язової щільності і рельєфу.

   При цьому важлива загальна «форма» і форма різних м'язових груп.

   Суддя повинний віддавати перевагу учасникам з гармонічною статурою. Він повинний оцінити також гарну поставу й атлетичну ходу, правильну анатомічну структуру (широкі плечі, високі груди, правильно прогнута спина, гарні пропорції між тулубом і кінцівками, прямі ноги), а також гарну шкіру з відсутністю плям і прищів. Маючи труднощі в розподілі місць серед 2-х і 3-х учасників, що здаються на одному рівні, суддя повинний врахувати всі недоліки по перерахованим вище пунктах, що допоможуть йому диференціювати учасників при остаточній оцінці. Суддя для остаточної оцінки повинний зіставити всі аспекти порівнянь в обов'язкових позах і 60-секундній обов'язковій програмі позування.

ОЦІНКА 60-СЕКУНДНОЇ ОБОВ'ЯЗКОВОЇ ПРОГРАМИ ПОЗУВАННЯ

   Суддя повинний оцінити демонстрацію мускулистого тіла в артистичній і добре продуманій програмі. Позування не повинне бути просто серією рухів. Учасник повинний продемонструвати не тільки всі сторони свого тіла — попереду, позаду і з боків, але і всі головні м'язові групи.

   Суддя може зменшити оцінку за погане позування і погано розвиті групи м'язів.

СУДДІВСТВО ЖІНОЧИХ ЗМАГАНЬ

   Процедура суддівства повинна бути тих же самої, що і для чоловіків, включаючи зважування.

   Головний суддя має право на зважуванні перед змаганнями і під час змагань оглядати костюм будь-якої учасниці, щоб переконатися, що костюм відповідає правилам IFBB: плавки в бікіні повинні закривати 1/2 сідниць, використання блискучої, парчевої чи набивної тканини в костюмі строго заборонено.

   1. Оцінка обов'язкових поз у жінок:

    1. «Подвійний біцепс попереду»
    2. «Біцепс збоку»
    3. «Подвійний біцепс позаду»
    4. «Трицепс збоку»
    5. «Прес-стегно»

   2. Оцінка додавання жінок:

   Усі 5 обов'язкових поз у жінок виконуються й оцінюються точно так само, як і в чоловіків, однак, у першу чергу, суддя повинний пам'ятати, що він судить змагання жінок-культуристок і вибирає ідеальну жіночу фігуру. Отже, найбільш важливий аспект — мускулиста жіноча форма. Інші аспекти подібні з аспектами, записаними для оцінки чоловіків, але що стосується м'язового розвитку, то воно не повиннео бути надмірним, схожим на масивну мускулистість чоловіків. Рельєф м'язів жінки не можна змішувати з виснаженням, що є результатом зайвої втрати ваги. При оцінці судді повинні враховувати й інші недоліки такі як: пориви шкіри, целлюлит. Судді повинні також оцінити граціозність ходи і позування жінки, що, у відмінності від чоловічого, триває 90 секунд, таблиці оцінок суддів, статистичні аркуші облич ведучих підрахунки, і інші документи — тих же самі, що й у змаганнях чоловіків. Церемонія нагородження для жінок повинна бути таких же самої, що й у чоловіків.

   3. Змішані пари

   3.1. Костюми Костюм чоловіків (плавки) і жінок (бікіні), що виступають у змаганнях змішаних пар, ідентичні костюмам в індивідуальних змаганнях чоловіків і жінок, однак, вітаються костюми однакові по кольорі, що підкреслюють статуру учасників і їхня зовнішність як єдине ціле.

   3.2. Оцінка статури Суддя повинний оцінити статуру жінки і чоловіка, що складають пари, так само, як і в їхніх індивідуальних змаганнях, роблячи позначки у своїй особистій чернетці в розділах «жінка» і «чоловік». Потім суддя повинний оцінювати кожну пару як єдине ціле. При цьому більш високі місця повинні одержати ті пари, у яких статура жінки і чоловіка гармоніює і доповнює один одного. У той же час, ті пари, чия статура явна несбалансованно (наприклад, у високого чоловіка — ектоморфа з невисокою жінкою — мезоформом), повинні одержати більш низькі місця.

   Під час виконання парою обов'язкових поз, суддя повинний оцінювати синхронність рухів жінки і чоловіки, а при виконанні довільної програми — гармонійність поз і рухів, відповідність їхній музиці, а також артистичність і хореографію.